تولید محتوای دیجیتال

تولید محتوای دیجیتال چیست؟

در دنیای امروز محتوای دیجیتال را میتوان در همه جا مشاهده کرد ، از نتایج جستجوی  Google گرفته تا برنامه های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، تلگرام ، اپلیکیشن های داخلی و محتوای تصویری همچون یوتیوب و آپارات و ….

در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم که تولید محتوای دیجیتال چیست ؟ و چگونه می توانید از آن در استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید

تولید محتوای دیجیتال فرآیند ایجاد انواع مختلف محتوا برای پلتفرم های دیجیتالی از وب سایت ها گرفته تا شبکه های رسانه های اجتماعی است. 

انواع محتوای دیجیتال

انواع محتوای دیجیتال
محتوای دیجیتالی به اشکال مختلفی وجود دارد، از جمله:

پست های وبلاگ

مطالب وبسایت

گرافیکی

پادکست ها و صوتی

فیلم ها

پست های اجتماعی

پست های آموزشی

انیمیشن

و غیره.

محتوای خوب صرف نظر از قالب و نوع می تواند یک تاکتیک حیاتی بازاریابی ورودی باشد . این به معنای جذب و حفظ مشتریان با ایجاد محتوای دیجیتال است.

چرا تولید محتوای دیجیتال مهم است؟

ایجاد محتوای با کیفیت و خوب دیجیتالی باید بخشی کلیدی از استراتژی بازاریابی دیجیتال شما باشد چرا که به شما کمک می کند اعتماد، قدرت و دید کلی در بین عموم و مشتریان ایجاد کنید، هنگامی که به طور مداوم محتوای مفیدی تولید می کنید، احتمالاً مخاطبان به شما به عنوان یک مرجع در جایگاه شما اعتماد خواهند کرد.

نکته مهم این است که مخاطبان به شما به عنوان یک متخصص و مرجع اعتماد کنند، متقاعد کردن آنها برای خرید محصول یا خدمات شما بسیار آسان تر است،  اگر محتوای شما به اندازه کافی مفید باشد، ممکن است اصلاً مجبور نباشید به تاکتیک های فروش تکیه کنید.

این یک راه قدرتمند برای ایجاد روابط با مشتریان بالقوه قبل از تصمیم گیری برای خرید است، برای زمانی که آنها آماده تبدیل به مشتری نهایی گردند، بسیار در ذهن خواهید بود.

برای مثال فرض کنید مجموعه شما برنامه های آموزشی تناسب اندام می فروشد مانند این متخصص بدنسازی

تولید محتوای ورزشی

می توانید محتوایی ایجاد کنید که شما را به عنوان یک متخصص معرفی کند، مانند:

یک پست وبلاگ در مورد مقدار پروتئینی که باید در روز بخورید تا عضله سازی کنید

یک ویدیوی یوتیوب که توضیح می دهد مکمل های ورزشی مختلف چه کار می کنند

مطالعه موردی در مورد تأثیر پروتئین بر کاهش چربی ها و کاهش وزن و ایجاد عضله

همه این موضوعات باعث ایجاد قدرت در جایگاه شما می شود – که باعث ایجاد اعتماد بین مخاطبان شما نیز میگردد و از طرفی مخاطبان با محتوایی که به نظرشان ارزشمند یا جالب می‌دانند، درگیر می‌شوند که باعث افزایش دید محتوای شما خواهد شد .

بنابراین حتی افراد بیشتری می توانند درباره برند شما بیاموزند.

حال بیایید نحوه ایجاد محتوای دیجیتال را بررسی کنیم.

فرآیند تولید محتوای دیجیتال

فرآیند تولید محتوای دیجیتال سه مرحله دارد:

تحقیق و برنامه ریزی

تولید محتوا

اندازه گیری کارایی و بازخورد

  1. تحقیق و برنامه ریزی

The Digital Content Creation Process

اولین مرحله تولید محتوا ، تولید ایده است. 

با چند سوال شروع میکنیم :

مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ 

چه چیزی می خواهند بدانند؟ 

و از همه مهمتر، محتوای شما چگونه می تواند به آنها کمک کند؟

شما می توانید از مشاوران ما ( تیم توسعه تجارت الکترونیک ونداد )  برای انجام تحقیقات خود کمک بگیرید.

با بخش سئو وبسایت تیم ونداد تماس بگیرید تا شمارا بصورت کامل در این زمینه راهنمایی کنند .

نکته حرفه ای: مخاطبان خود را برای هر محتوایی که تولید می کنید در نظر بگیرید. آیا محتوای شما به سؤالی که آنها دارند پاسخ می دهد؟ یک مساله حل کن؟ سرگرمی ارائه کنیم؟ 

اگر کاملاً از صفر شروع می‌کنید (یا به سادگی می‌خواهید طوفان فکری کنید)، ایده‌های موضوعی را با ابزاری مانند پژوهش موضوعی ایجاد کنید . 

موضوعی را وارد کنید و ابزار نمونه سرفصل ها، سوالات و جستجوهای مرتبط را در اختیار شما قرار می دهد:

تحقیقات موضوعی نقطه شروع خوبی است زیرا می توانید ایده های محتوای گسترده و موضوعات فرعی مرتبط را برای پوشش ایجاد کنید.

با داشتن اطلاعات مخاطبان و برخی موضوعات در ذهن، تحقیق در مورد کلمات کلیدی خود را آغاز کنید..

کلمات کلیدی دم دراز  عباراتی هستند که معمولاً حجم جستجوی کمتری دارند ، اما رقابت کمتری نیز دارند.

این بدان معناست که احتمالاً رتبه بندی این کلمات کلیدی در شرایط بسیار رقابتی آسان تر خواهد بود.

مانند تجارت الکترونیک در کرج یا تولید محتوای دیجیتال درکرج

هنگام استفاده از ابزار جادویی کلمه کلیدی، می توانید حجم جستجو و سطح رقابت هر کلمه کلیدی را مشاهده کنید:

  • ایجاد محتوا با کیفیت دیجیتالیفیت دیجیتالی دیجیتالی

Content Creation

هنگامی که به موضوعات واضحی رسیدید، برای هر کدام یک قالب محتوا انتخاب کنید.

این کار را با شناسایی هدف محتوای خود انجام دهید. آیا می خواهید آگاهی برند را افزایش دهید؟ یک پست وبلاگ یا ویدیوی نحوه کار می تواند کارساز باشد.

شاید بخواهید سرنخ ایجاد کنید. در این مورد، یک کتاب الکترونیکی یا مطالعه تحقیقاتی می تواند به خوبی کار کند.

نکته جانبی: قیف بازاریابی محتوا می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید چه محتوایی ایجاد کنید.

اکنون که ایده های محتوای خاصی دارید، یک برنامه محتوای رسمی ایجاد کنید. 

برنامه محتوا به شما کمک می کند دقیقاً آنچه را که برای تولید محتوا نیاز دارید و نحوه انجام آن را ترسیم کنید. 

اکنون زمان ایجاد محتوای خود است.

برنامه محتوای شما باید شامل یک خلاصه برای هر موضوع باشد. خلاصه مانند یک طرح اولیه برای هر قطعه از محتوا است. باید توضیح دهد که چرا چیزی را ایجاد می کنید، به چه مشکلی رسیدگی می کند و چه کسی مسئول آن است.

خلاصه برای یک پست وبلاگ معمولاً شامل موارد زیر است:

شرح کوتاهی از هدف قطعه محتوا

نویسنده داخلی یا آژانس خارجی تعیین شده

کلیدواژه های هدف اولیه و ثانویه

پیشنهادات عنوانی که کلمه کلیدی هدف اصلی را در خود جای می دهند

طرح کلی از موضوعات فرعی بالقوه

فرصت های ممکن پیوند داخلی

خلاصه محتوای چند رسانه ای کمی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، پادکست ها به یک جهت روشن برای موارد زیر نیاز دارند:

فرکانس اپیزود

اطلاعات تماس با مهمان

موضوعات و نکات گفتگو

پلتفرم های میزبانی

تجهیزات

در حال ویرایش جزئیات

صرف نظر از قالب، مطمئن شوید که هدف محتوا مشخص است. و به یاد داشته باشید که هر گونه اطلاعات مرتبط را – مانند خلاصه محتوای خود – در تقویم محتوای خود قرار دهید.

 اندازه گیری عملکرد

فرآیند تولید محتوا با کلیک بر روی “انتشار” به پایان نمی رسد. اکنون زمان آن رسیده است که نتایج خود را پیگیری کنید تا ببینید آیا به نتایجی که می خواستید رسیده اید یا خیر.

و اگر نتایجی را مشاهده نکردید، متوجه شوید که چه چیزی اشتباه بوده است. و توجه داشته باشید که چگونه می توانید آن را تعمیر کنید.

عملکرد محتوای سایت خود را در Google Analytics  اندازه گیری کنید . 

بسته به هدف محتوایی خود، ممکن است عملکرد خود را بر اساس تعدادی معیار اندازه گیری کنید.

فرض کنید می خواهید ببینید که چگونه محتوای شما مشتریان بالقوه را به سرنخ تبدیل می کند.

در گوگل آنالیتیکس، به تبدیل‌ها  اهداف و سپس نمای کلی بروید تا نرخ تبدیل هدف  خود را پیدا کنید:

آنالیز سئوی سایت

در GA4، می‌توانید « نرخ تبدیل جلسه » خود را بر اساس کانال در گزارش جذب ترافیک خود نیز مشاهده کنید:

نرخ تبدیل جلسه

توجه: اگر قبلاً از Google Analytics استفاده نکرده‌اید، راهنمای شروع ما را بخوانید . یا راهنمای ما را در مورد معیارهایی که در GA و GA4 ارزش ردیابی دارند را بررسی کنید و یا از مشاوران ما در مجموعه تجارت الکترونیک ونداد کمک بگیرید.

و اگر می‌خواهید ببینید محتوای سایت شما با رقبایتان چقدر مطابقت دارد

می‌توانید حساب‌های Google Analytics و Google Search Console را به هم متصل کنید تا داده‌های خود را در کنار داده‌های تخمینی رقبای ما مشاهده کنید.

اما زمانی که نتایج خود را بررسی کنید، این روند تمام نمی شود. به پالایش تک تک تکه‌های محتوایی – همراه با استراتژی محتوای کلی خود – بر اساس معیارها ادامه دهید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بررسی عملکرد محتوا، راهنمای مبتدیان ما در Google Analytics را بخوانید .

ایده های تولید محتوای دیجیتال

Digital Content Creation Ideas

ما مراحل ایجاد محتوا را پوشش داده ایم اما نمی توانید بدون ایده شروع کنید. 

در اینجا چند ایده برای شروع فرآیند برای چند فرمت محتوای محبوب وجود دارد.

پست های وبلاگ

وبلاگ نویسی یکی از رایج ترین اشکال تولید محتوا است. پست های وبلاگ از طریق محتوای نوشتاری خوانندگان را آموزش می دهند، آگاه می کنند یا سرگرم می کنند.

آنها برند و اعتبار شما را می سازند. به علاوه، آنها می توانند ترافیک بسیار کمی ایجاد کنند.

این مطالعه موردی را در مورد نانوایی که از وبلاگ نویسی برای افزایش ترافیک ارگانیک خود تا 214% استفاده کرده است، در نظر بگیرید.

اما شروع به وبلاگ نویسی در ابتدا ممکن است طاقت فرسا باشد – موضوعاتی که می توانید درباره آنها بنویسید بی پایان هستند.

توصیه می کنیم با تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع کنید تا مشخص شود مخاطبان شما می خواهند در مورد چه موضوعاتی بیاموزند.

هدف قرار دادن کلمات کلیدی مبتنی بر سوال، مکان خوبی برای شروع است. زیرا این کلمات کلیدی یک موضوع داخلی برای پوشش ارائه می دهند.

کلمه کلیدی “چگونه یک خانه پرنده بسازیم” را در نظر بگیرید.

جملات پر کاربرد تولید محتوا

هدف روشنی پشت کلمه کلیدی وجود دارد – جستجوگر می خواهد یاد بگیرد که چگونه کاری را انجام دهد.

یک پست وبلاگی ایجاد کنید که دقیقاً نحوه انجام موضوع را توضیح دهد. در این مورد، چگونه یک خانه پرنده بسازیم.

حتی می‌توانید سؤالات مرتبط را مستقیماً در جستجوی Google طوفان فکری کنید.

وقتی سؤالی را در Google تایپ می‌کنید، گاهی کادر «افراد همچنین می‌پرسند» را می‌بینید. این نشان می دهد سوالاتی که سایر کاربران جستجو کرده اند.

بنابراین، اگر در نتایج «چگونه یک خانه پرنده بسازیم» مرور کنیم، سؤالات مرتبطی را می‌بینیم که می‌توانیم درباره آن بنویسیم. یا به عنوان موضوعات فرعی برای ایده اولیه پست وبلاگ خود استفاده کنید:

در اینجا چند راه اضافی برای ایجاد برخی از موضوعات پست وبلاگ برای شروع شما وجود دارد:

نظرات و دانش را با یک پست به اشتراک بگذارید

محصول یا خدمات خود را با سایر گزینه های محبوب در جایگاه خود مقایسه کنید

فهرستی سرگرم کننده ایجاد کنید که خوانندگان می توانند آن را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند

پژوهش اصلی را برجسته کنید 

اخبار و روندهای صنعت را تجزیه و تحلیل کنید

محتوای دروازه‌دار

محتوای دروازه‌دار تنها زمانی در دسترس کاربران است که فرمی را پر کنند و ایمیل خود را ارائه کنند. بسیاری از مشاغل از این به عنوان یک استراتژی تولید سرنخ استفاده می کنند.

کاربر محتوای مفیدی دریافت می کند – و کسب و کار پیشرو می شود.

اشکال رایج محتوای دروازه‌دار شامل موارد زیر است:

کاغذهای سفید

کتاب های الکترونیکی

قالب ها

وبینارها

گزارش های تحقیقاتی

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، به محبوب ترین پست های وبلاگ خود نگاه کنید. کاربران شما به چه موضوعاتی علاقه دارند؟

یا به طور کلی به صنعت خود نگاه کنید. افراد در جایگاه شما در مورد چه چیزی صحبت می کنند؟

نکته حرفه ای: از برنامه ای مانند TrendFeed برای یافتن موضوعات خبردار استفاده کنید.

همچنین می توانید با پرسیدن از تیم فروش خود در مورد سؤالات و بازخوردهای رایج مشتریان، ایده ایجاد کنید. 

بگویید مشتریان شما سوالات زیادی در مورد یک ابزار یا خدمات خاصی که ارائه می دهید دارند. این می تواند یک فرصت عالی برای میزبانی یک نمایش وبینار زنده باشد. 

راهنمای ما برای محتوای دروازه‌دار را بخوانید تا درباره قالب‌های مختلف بیشتر بدانید. 

گرافیک

ترکیب محتوای بصری یک راه عالی برای تکمیل محتوای نوشتاری شما است. بصری ها می توانند محتوای شما را متمایز کنند. و پست های وبلاگ با حداقل یک تصویر دو برابر بیشتر از پست های متنی ترافیک دارند.

توصیه می کنیم محتوای بصری را در پلتفرم های مختلف تغییر کاربری دهید. 

به عنوان مثال، یک اینفوگرافیک به یک پست وبلاگ اضافه کنید تا اطلاعات پیچیده را تجزیه کنید. سپس تصویر را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا ترافیک و لینک ها را جذب کنید.

حتی اگر تیم طراحی اختصاصی ندارید، می‌توانید از ابزارهای رایگانی مانند Canva ، ImageOptim ، ویرایشگر تصویر GIMP و Pexels برای عکس‌های استوک استفاده کنید.

همچنین می توانید از محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده کنید . این به هر محتوایی اشاره دارد که توسط کاربران ایجاد شده است، نه برندها.

این باعث می شود که دنبال کنندگان شما با برند شما درگیر شوند. 

محتوای تولید شده توسط کاربر به اشکال مختلفی ارائه می شود – عکس، ویدیو، بررسی – اما می توانید به سادگی با ایجاد یک هشتگ سفارشی در رسانه های اجتماعی شروع کنید.

دنبال کنندگان خود را تشویق کنید تا با استفاده از محصول شما عکس ارسال کنند. سپس عکس های آنها را برای قرار گرفتن در معرض متقابل به اشتراک بگذارید.

توجه : قبل از به اشتراک گذاری محتوای تولید شده توسط کاربر، حتماً مجوز دریافت کنید. و همیشه خالق را مدیون.

فیلم های

محتوای ویدیویی همچنان محبوبیت بیشتری پیدا می کند بنابراین عاقلانه است که روی محتوای ویدیویی کوتاه و بلند سرمایه گذاری کنید. 

یوتیوب مکان خوبی برای شروع است. در حالی که بعداً می توانید زمان و منابع بیشتری را برای محتوای YouTube صرف کنید، می توانید به صورت رایگان شروع کنید.

اکثر کسب‌وکارها دارای کانال‌های یوتیوب با محتوای آموزشی مرتبط با محصولات و صنعت خود هستند. 

یا اگر ترجیح می دهید روی محتوای کوتاه تمرکز کنید، TikTokیا .  YouTube  یا Instagram را انتخاب کنید درضمن یوتیئوب دارای یک زیربخش برای ویدیوهای کوتاه مدت به نام YouTube Shorts است.

می‌توانید ویدیوهای طولانی‌تر YouTube را به ویدیوهای کوتاه‌تر تغییر دهید. یا خلاق باشید و دیدگاه خود را در مورد روندهای فعلی رسانه های اجتماعی ایجاد کنید (مانند حساب مورد علاقه طرفداران TikTok DuoLingo ).

مطمئن نیستم از کجا شروع کنم؟ در اینجا چند راه برای ایجاد ایده های محتوای ویدیویی وجود دارد:

استفاده مجدد از پست های وبلاگ 

فیلم‌ها یا آموزش‌های آموزشی را ایجاد کنید

دموی محصول را به اشتراک بگذارید

محتوای آموزشی در مورد صنعت خود ایجاد کنید

پادکس

پادکست ها معمولاً ضبط های صوتی مکالمه بین دو یا چند نفر در مورد یک موضوع خاص هستند. 

این ضبط‌ها بر روی یک پلتفرم پادکست مانند Apple Podcasts، Google Podcasts یا Spotify میزبانی می‌شوند. 

پادکست ها قدرت را در جایگاه شما ایجاد می کنند. نکته کلیدی در اینجا این است که مکالمات را با مشکلاتی که مخاطب هدف شما با آن مواجه است مرتبط کنید.

و پادکست ها به طور فزاینده ای محبوب می شوند – 62٪ از مصرف کنندگان ایالات متحده به پادکست گوش می دهند و تعداد آنها سال به سال افزایش می یابد.

در اینجا چند ایده پادکست برای استفاده به عنوان یک سکوی پرشی آورده شده است:

با اینفلوئنسرها در جایگاه خود مصاحبه کنید

نظر خود را در مورد روندهای صنعت ارائه دهید (نمونه دیگری از رهبری فکری)

داستان‌های شنونده را جمع‌آوری کنید و آن‌ها را روی هوا بخوانید 

درباره تولید محتوا بیشتر بدانید

تولید محتوای دیجیتال پایه و اساس زندگی آنلاین ما را تشکیل می دهد.

به این صورت است که اطلاعات به دست می آوریم، ایده های الهام بخش پیدا می کنیم، با افراد همفکر ارتباط برقرار می کنیم و به مخاطبان متنوعی دست می یابیم.

اگر این مقاله مفید بود برات به اشتراک بذار تا بقیه هم مطالعه کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *